
Nuotiotulilla, siinä se hirvenmetsästyksen suola on. Niissä keskusteluissa ei tarvita esityslistaa. Kaikki asiat ovat mahdollisia käsitellä. Rauhallinen rupattelu, siinä sitä asiat tulevat tulevat monipuolisesti käsiteltyä. Kuvassa Koivuluoman Markku ja Jari, Yli-Suomu Antti ja miedän Jussi.
Tielaitoksen kilpailutuspolitiika tuli käsiteltyä aika perusteellisesti ja tuomio tuli. Virolaisyhtiö vei kunnossapitourakan alihintaan ja nyt kun leikki on loppu niin maksumiehiksi pantiin paikalliset aliurakoitsijat. Raaka hintakilpailu ei toimi yhteiskunnallisissa perustehtävissä kyllä laadulla pitää olla merkitystä. Eduskunnalle töitä, valtion liikelaitokset kuriin.
Maanantaina 20.10.2008
Aamulla Vaasassa. Käsittelimme Westenergyn puitteissa jätteenpolttokysymystä. Hanke on mukavassa myötätuulessa. Osakkaat ovat sitoutuneet asiaan ja riittävän suuri kokonaisuus on paketissa. Suomi on ollut tässä asiassa jälkijunassa. Tanska ja Saksa ovat olleet edelläkävijöitä. Myös Ruotsi on paljon meitä edellä. Poltto on ainut järkevä keino kunhan jätehierarkian muut tasot on ensin käytetty. Kaatopaikoista päästään eroon, mutta se vie vielä aikaa. Vuonna 2012 meillä on laitos, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.
Rosk *nRoll Oy oli sitten päättänyt uuden Raaseporin (Tammisaari, Karjaa, Pohja) kunnan alueelta viedä jätteet Riihimäeltä Ekokemin laitokselle. Stig Lönnqvist on aikansa takunnut asian kanssa. Nyt saivat pään auki. Pääkaupunkiseutu ei ole kyennyt ratkaisemaan tätä ongelmaa, siinä syy koko maan polttojärjestelmien viivästymiseen.
Energiahintasuhteiden muutos on myös vauhdittanut siirtymistä polttoon. Me pääsemme niistä iänikuisista puheista kaatopaikoista. Tämä on teollista toimintaa, mutta eihän se mennyt oikein perille. Meille tulee tämän hankkeen myötä valtavat määrät tuhkaa, jonka liiketoiminnan me hoidamme.
Ihmettelen, miksi Ilmajoella kunnanjohtaja ei ole tarttunut tähän asiaan, esitin, että tehdään suunnitelma Hannukselantien ja Liinaniemi-Akkala -välin peruskorjaamisesta. Tuhka on oivallinen tierakennusmateriaali tiehen. Muualla Euroopassa se on tuttu juttu. Pilottihankkeet ovat aina sellaisia, että niihin kannattaa tarttua. Uskon itse, että kyseiset tiet tullaan korjaamaan aika pian.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti